Cuckoo blogi

Helppo, nopea ja tehokas – täydellinen 5 liikkeen taukojumppa!

Mitä taukojumppa on?

Taukojumppa on kevyttä liikuntaa, joka nostaa vireystilaa ja aktivoi kehoa. Täydellinen taukojumppa on helppo, nopea ja tehokas. Et tarvitse välineitä, varusteita, tiettyä vaatetusta tai ulkopuolista ohjausta. Aikaakin riittää vain muutama minuutti!

Entä miksi taukojumppa on tärkeää? Suuri osa ihmisistä viettää työpäivänsä istuen tietokoneen ääressä, eikä fyysisiä ponnisteluita tule kahvikupin nostamista enempää. Ryhti painuu kasaan ja pitkäaikainen seisominen tuntuu työläältä. Näillä vinkeillä voit tarkistaa, onko työskentelyasentosi optimaalinen. Jos kököttää koko päivän samassa asennossa, niveliin kohdistuu yksipuolista painetta ja lihasten tasapaino järkkyy, kun toiset lihakset ovat koko päivän rasituksessa ja toiset levossa.

Fysioterapeutti Sini Korhosen mukaan olisi tärkeää, että staattinen asento keskeytyy ja vaihtuu työpäivän aikana – avain hyvinvointiin on vaihtaa  työskentelyasentoa puolen tunnin välein ja pitää taukojumppa säännöllisesti. Yhteiset taukojumppaohjeet pitäisi löytyä jokaiselta työpaikalta. 

Löydät tulostettavat taukojumppaohjeet  ja havainnollistavat gifit jutun lopusta. Jatka siis lukemista!

Helppo

Täydellinen taukojumppa on yksinkertainen ja helppo – sen voi toteuttaa missä ja milloin vain! Esimerkiksi tulostimelle kävellessä voit tehdä varpaille nousuja ja vartalon kiertoja. Jopa istuessa paikallaan palaverissa voi pyöritellä hartioita tai venyttää niskaa. Näin helpoilla pienillä liikkeillä voit edistää verenkiertoa ja laittaa aineenvaihduntaa liikkeelle.

 

Taukojumppaa varten ei tarvitse varata välineitä tai vaihtaa vaatetusta.

Myös istuessa voi tehdä taukojumppaa

Nopea

Aikuisten liikuntasuosituksen ytimessä on tuttu suositus: 2,5h sykettä kohottavaa liikuntaa viikossa. Suositusta lähdetään usein suorittamaan työpäivän jälkeen salille tai lenkkipoluille. Tutkimusten mukaan reipaskaan liikunta työpäivän jälkeen ei kuitenkaan  riitä kompensoimaan istumisen aiheuttamia terveysriskejä, vaan kroppaa pitäisi aktivoida ottamalla taukojumppa säännölliseksi osaksi työpäiviä. 

Uusista suosituksista on poistunut vaade vähintään 10 minuutin kestoisista liikkumishetkistä. Nykyään korostetaan entistä enemmän kevyttä liikuskelua ja paikallaanolon tauottamista, joita tulisi tehdä päivittäin – mitä useammin, sen parempi. Muutama minuutti kerrallaan riittää. 

Usko pois, täydellinen taukojumppa kestää vain muutaman minuutin.

 

 

Taukojumppa on tehokasta

Tutkitusti jo muutaman minuutin taukojumppa tuo merkittäviä hyötyjä mielen ja kehon hyvinvoinnille. Taukojumppa liikkeet auttavat saamaan tasapainoa kroppaan, sillä lihakset, nivelet ja tukirakenteet saavat tasaisemmin kuormitusta. Kun meillä on hyvä olo kehossa, voimme myös henkisesti paremmin. Taukojumppa lisää myös tehokkuutta, keskittymiskykyä, vireyttä ja uuden oppimista.  Työterveyslaitoksen (2018) teettämän tutkimuksen mukaan taukoliikuntasovellus Cuckoon aktiivinen käyttö parantaa käyttäjien palautumista, vähentää sairaspoissaoloja ja lisää yhteisöllisyyden kokemusta työpaikalla. 

Taukojumppa lisää tehokkuutta, keskittymiskykyä, vireyttä ja uuden oppimista.

Täydellinen viiden liikkeen taukojumppa

Alta löydät fysioterapeutti Sini Korhosen suunnittelemat taukojumppaohjeet koko kehoa herättelevään taukojumppaan. Jokaista liikettä tehdään puoli minuuttia, joten aikaa ei mene yhteensä enempää kuin 2,5 minuuttia.

 

Lopussa myös tulostettavat kuvalliset taukojumppaohjeet!

 

 

 

 

1. Selän pyöristys ja rintarangan avaus

Kumarru rentona roikottaen ylävartaloa kohti lattiaa. Nouse ylös, vie kädet sivuille ja avaa rinta. Toista.

 

 

 

 

2. Varpaille nousu

Nosta kantapäät irti lattiasta ja nouse päkiöille. Laske kantapäät alas. Tee toistoja.

 

 

 

3. Kyljen venytys

Astu vasen jalka oikean jalan taakse ristiin. Nosta vasen käsi ylös. Taivuta kylkeä oikealle päin. Toista toiseen suuntaan.

 

 

 

 

4. Käsien sahaus

Kurkota vuorokäsin eteenpäin, jolloin vartaloon tulee kiertoliikettä.

 

 

 

5. Hartioiden pyörittely ja pumppaus

Pyöräytä hartioita muutaman kerran taakse ja eteen. Tee pumppaavaa liikettä nostamalla hartioita kohti korvia. Toista liikesarja.

 

 

 

Tulostettavat taukojumppa ohjeet

 

 

 

Täydellinen taukojumppa - lataa ohjeet alta!

Taukojumppa rutiiniksi Cuckoon avulla

Tavat ovat säännöllisiä, toiston kautta rutiineiksi muodostuneita toimintoja, jotka tyypillisesti laukaisee tietty ärsyke. Mitään ei kuitenkaan opita päivässä. Jotta saadaan pysyviä tapoja, käytöstä on muutettava. Cuckoo on hyvinvointisovellus, josta löydät yli 400 fysioterapeutin suunnittelemaa taukoliikuntavideota. Cuckoo tutkitusti auttaa muuttamaan käytöstä ja tekemään aktiivisista mikrotauoista työpäivän aikana hyvinvointia lisäävän rutiinin. Cuckoon avulla taukojumppa on pian säännöllinen osa päivääsi! Lue Cuckoon vierailevan kirjoittajan, työterveyden dosentti Helena Mirandan kirjoittamasta blogista lisää vinkkejä, joilla voit parantaa työkykyä.

Cuckoo auttaa taklaamaan istumisen haitat

Cuckoon syksyllä 2020 teettämän käyttäjäkyselyn mukaan suurin syy siihen, että taukojumppaa ei tehdä, on kiire, joka johtaa tauottamisen unohtamiseen. Onneksi Cuckoo toimii työelämän välituntikellona! Käyttämällä Cuckoo-sovellusta voit saada tauoista muistutukset 1-3 kertaa päivässä haluttuina aikoina.

Lisäksi Cuckoon pelillisten ominaisuuksien ansiosta taukojumppa on houkuttelevaa:  voit kerätä pisteitä, lintuhahmoja ja kerryttää taukotreenistreakia. Voit myös osallistua viikottaisiin kilpailuihin ja voittaa upeita palkintoja – kukapa näitä kannustimia voisi vastustaa!

Suuri apu tapojen muodostamisessa on myös vertaistuen saaminen – ja sitähän Cuckoosta saa! Kun yrityksellä on Cuckoo käytössä, voit seurata työkavereidesi etenemistä kartalla, muodostaa sisäisiä tiimejä ja kilpailuja sekä haastaa kavereita muutaman päivän skaboihin. Cuckoota käyttää jo yli 300 Suomen johtavaa yritystä ja voitte seurata oman organisaationne sijoitusta yritysten välisessä Liigapörssissä.

"Cuckoon  avulla niitä taukoja oikeasti tulee pidettyä ja niitä haluaa pitää, koska tulee halu kerätä lisää pisteitä - aikuinenkin mieli toimii lapsen lailla."

- Iina, Cuckoo-käyttäjä

Lue lisää aiheesta

Miten Cuckoo auttaisi sinua ja kollegoitasi työpäivien aktivoinnissa?

Cuckoon tiimi auttaa mielellään pohtimaan teille sopivaa pakettia ja aktivointia!

Jätä yhteystietosi alle niin saat lisätietoja Cuckoosta

Jättämällä yhteystietosi hyväksyt, että Cuckoo on yhteydessä sinuun ja voi käyttää yhteiystietoja markkinointitarkoituksiin.

Ei sitoumusta. Tietosi on meillä turvassa.