Työnhakijat vaihtavat ajatuksia ja tietoa työpaikoista keskenään. Varsinkin internetin ja sosiaalisen median myötä yrityksen maine leviää nykyään nopeasti. Tätä kannattaa hyödyntää myös työnantajamielikuvan kehittämisessä, eli työnantajabrändäämisessä.
Oman maineen ehostaminen työnantajana toimii monella tapaa kuten tavanomainen markkinointi, ja siinä voi soveltaa samoja työkaluja.
Yrityksen verkkosivut ovat hyvä alusta oman työnantajamielikuvan kehittämiselle, ja on usein ensimmäinen asia jonka hakija tarkistaa verkossa. Sivuilla voi kertoa minkälaista työnteko omassa yrityksessä on, sekä tarkentaa mitä osaamista haetaan juuri nyt.
Lisäksi yrityksen sosiaalisen median sivut ovat tehokas tapa tuoda omaa yritystä esiin työnantajana ja työpaikkana. Alustoista LinkedIn on työnhakijoiden vahva ykkönen, mutta varsinkin nuorempien aikuisten keskuudessa myös muut kanavat, kuten YouTube ja Tiktok, ovat yleistyneet. Voit katsoa tästä esimerkiksi henkilöstöpalveluita tarjoavan Baronan TikTok -sivu, joka on suunnattu nuoremmille työnhakijoille.
Työnantajabrändäämisessä tulee ottaa huomioon sekä hakijan toiveet että omat rekrytointitarpeet, mutta miten oman ihannetyöntekijän huomio kiinnitetään työmarkkinoilla?
Työntekijät etsivät palkan ja työsuhde-etujen lisäksi useassa tapauksessa myös itselleen sopivia arvoja ja merkityksellisyyttä työstä. Työnhakijalle on kasvavassa määrin tärkeää löytää työ, joka sopii omaan luonteeseen, vastaa omaa visiota maailmasta, ja täyttää omat odotukset esimerkiksi työn haasteista ja työstressin tasosta.
Työnantajamielikuvalla kerromme arvoistamme, toimintatavoistamme, ja siitä mikä on kenties laajempi vaikuttavuutemme yhteiskunnassa. Vahva työnantajamielikuva on hakijalle samaistuttava ja innosttaa hakemaan paikkaa.
Lopulta voimme myös eritellä työnhakijalle minkälaista kykyä etsimme. Ennakoivalla työnantajabrändäämisellä voimme vastata tulevaisuuden rekrytointitarpeisiin antamalla selkeän kuvan yrityksemme tulevasta kehityksestä ja suunnitelmista.