HR Masterclass

Positiivinen työnantajamielikuva – miten ja miksi?

Työnantajamielikuva on rekrytoinnin työkalu – voimavara, joka vetää puoleensa alansa parhaimmistoa vuodesta toiseen. Miten luodaan positiivinen työnantajakuva? Mitkä ovat parhaat käytännöt tänä päivänä?

Mikä on työnantajamielikuva?

Työnantajamielikuva koostuu ajatuksista ja mielipiteistä yrityksestäsi, joita työnhakija pyörittelee mielessään valikoidessaan uutta työpaikkaa: Vaikuttaako työilmapiiri hyvältä? Seurataanko työnteossa oikeita arvoja? Otetaanko työntekijöiden hyvinvointi huomioon?

Työnantajamielikuva on rekrytoinnin työkalu – voimavara, joka voi parhaassa tapauksessa vetää puoleensa alansa parhaimmistoa vuodesta toiseen. Maineesi työnantajana ennakoi osaamisen saatavuutta ja toimii siten myös kasvun mahdollistajana.

Työnantajamielikuva on rekrytoinnin työkalu

Työnantajamielikuvaa kehittämään siis, mutta miten? Työsuhdeauto, palkka, vai etätyön mahdollisuus – mikä on paras tapa luoda houkutteleva työpaikka?

Tämän päivän työnhakijat arvostavat työssään muutakin kuin työsuhde-etuja, ja varsinkin nuoremmat sukupolvet hakevat myös merkityksellisyyttä ja tiettyjä arvoja työstä.

Työnantajamielikuva on rekrytoinnin työkalu – voimavara, joka voi parhaassa tapauksessa vetää puoleensa alansa parhaimmistoa vuodesta toiseen.

Positiivisen työnantajamielikuvan avulla voimme erottua joukosta ja pääsemme kilpailemaan huippuosaajista, pystymme ennakoimaan tulevaa rekrytointitarvetta, ja vähennämme henkilöstön vaihtuvuutta.

Positiivinen työnantajamielikuva houkuttelee osaajia

Osaajapula uhkaa tehokasta rekrytointia monella alalla, ja lähes 70 % työnantajista kokee oikean osaamisen löytämisen haasteena. Tarvetta kyvykkäille työntekijöille on, mutta sopivat ehdokkaat näyttävät oleva kiven alla.

Mikä siis avuksi – onko oikean osaamisen houkuttelemiseen keinoja?

Tässä kohtaa yrityksen maine kantaa pitkälle ja työnantajamielikuvan avulla voimme tuoda kykyjen hakuun tarvittavan buustin.

Työnhakijat tekevät myös enenevästi taustatutkimusta haettavista työpaikoista, ja positiivinen työnantajamielikuva onkin ennen kaikkea erottavuustekijä työmarkkinoilla.

Positiivinen työnantajamielikuva on tehokas työkalu varsinkin kasvavan yrityksen rekrytointitarpeisiin. Hyvä työpaikka houkuttelee hakijoita ja parhaassa tapauksessa työpaikkailmoitukselle ei ole ollenkaan tarvetta. Tyytyväiset työntekijät puhuvat puolestaan ja hakijamäärä kasvaa.

Positiivinen työnantajamielikuva houkuttelee osaajia

Paras tapa luoda vahva työnantajakuva onkin nykyisiin työntekijöihin panostaminen ja parhaan mahdollisen työpaikan luominen. On kuitenkin tärkeää myös kehittää työnantajakuvaa aktiivisesti olemalla läsnä työmarkkinoilla ja työnhakijoiden keskuudessa.

Työnantajamielikuva ja työnantajabrändääminen

Työnhakijat vaihtavat ajatuksia ja tietoa työpaikoista keskenään. Varsinkin internetin ja sosiaalisen median myötä yrityksen maine leviää nykyään nopeasti. Tätä kannattaa hyödyntää myös työnantajamielikuvan kehittämisessä, eli työnantajabrändäämisessä.

Oman maineen ehostaminen työnantajana toimii monella tapaa kuten tavanomainen markkinointi, ja siinä voi soveltaa samoja työkaluja.

Yrityksen verkkosivut ovat hyvä alusta oman työnantajamielikuvan kehittämiselle, ja on usein ensimmäinen asia jonka hakija tarkistaa verkossa. Sivuilla voi kertoa minkälaista työnteko omassa yrityksessä on, sekä tarkentaa mitä osaamista haetaan juuri nyt.

Lisäksi yrityksen sosiaalisen median sivut ovat tehokas tapa tuoda omaa yritystä esiin työnantajana ja työpaikkana. Alustoista LinkedIn on työnhakijoiden vahva ykkönen, mutta varsinkin nuorempien aikuisten keskuudessa myös muut kanavat, kuten YouTube ja Tiktok, ovat yleistyneet. Voit katsoa tästä esimerkiksi henkilöstöpalveluita tarjoavan Baronan TikTok -sivu, joka on suunnattu nuoremmille työnhakijoille.

Työnantajabrändäämisessä tulee ottaa huomioon sekä hakijan toiveet että omat rekrytointitarpeet, mutta miten oman ihannetyöntekijän huomio kiinnitetään työmarkkinoilla? 

Työntekijät etsivät palkan ja työsuhde-etujen lisäksi useassa tapauksessa myös itselleen sopivia arvoja ja merkityksellisyyttä työstä. Työnhakijalle on kasvavassa määrin tärkeää löytää työ, joka sopii omaan luonteeseen, vastaa omaa visiota maailmasta, ja täyttää omat odotukset esimerkiksi työn haasteista ja työstressin tasosta.

Työnantajamielikuvalla kerromme arvoistamme, toimintatavoistamme, ja siitä mikä on kenties laajempi vaikuttavuutemme yhteiskunnassa. Vahva työnantajamielikuva on hakijalle samaistuttava ja innosttaa hakemaan paikkaa.

Lopulta voimme myös eritellä työnhakijalle minkälaista kykyä etsimme. Ennakoivalla työnantajabrändäämisellä voimme vastata tulevaisuuden rekrytointitarpeisiin antamalla selkeän kuvan yrityksemme tulevasta kehityksestä ja suunnitelmista.

Onko yrityksen nykyinen työnantajamielikuva positiivinen?

Työnantajabrändäyksessä on tärkeää seurata vallitsevaa tilannetta. Tietävätkö työnhakijat yrityksemme olemassaolosta ja mikä on heidän mielikuvansa meistä?

Oman työnantajamielikuvan selvittämisessä voi hyödyntää nykyisiä työntekijöitä. Henkilöstökyselyllä selviää, mitä he tiesivät ja mikä oli heidän kuvansa yrityksestä ennen rekrytointia. Samalla voi kysyä mitkä asiat tekevät työntekijöiden mielestä juuri teidän yrityksestä hyvän työpaikan, ja hyödyntää tietoa tulevassa työnantajabrändäyksessä.

Kannattaa myös seurata yllä mainittuja sosiaalisen median kanavia ja lukea mitä työnhakijat ja nykyiset työntekijät keskustelevat yrityksestäsi. Lisävinkkinä voidaan mainita verkon keskustelukanavat ja työnhakijoille suunnatut palvelut.

Esimerkiksi Quora -sivustolla käyttäjät keskustelevat usein työnantajista ja työntekijäkokemuksista. Lisäksi Tunto-, ja Glassdoor -sivustoilla käyttäjät jakavat tietoa työnantajista, palkoista, ja monesta muusta. Nämä kannattaa tarkistaa ja osallistua tarvittaessa keskusteluun työnantajan näkökulmasta.

Lopulta paras indikaatio positiivisesta työnantajamielikuvasta on uuden osaamisen löytäminen – onko rekrytointi-tuubissa tarpeeksi ehdokkaita? Asettamalla selkeät tavoitteet rekrytoinnille ja seuraamalla tämän kehitystä saamme arvokasta tietoa siitä, mihin suuntaan työnantajamielikuvaa tulisi kehittää.

Lopulta paras indikaatio positiivisesta työnantajamielikuvasta on uuden osaamisen löytäminen.

Luo huippu työpaikka Cuckoon avulla

Työpaikan viihtyvyys ja työntekijöiden hyvinvointi kantaa pitkälle ja heijastuu myös positiiviseen työnantajakuvaan. Taukoliikunta on hyvä tapa nostaa työpaikan energiaa tuomalla työntekijöitä yhteen toimistolla ja etätöistä.

Cuckoon taukoliikuntasovellus on suunniteltu nostattamaan mielialaa ja lisäämään fokusta arkeen helppojen ja monipuolisten taukoliikuntavideoiden avulla. Ohjelman saa auki tietokoneella ja virkistävän tauon voi pitää mistä tahansa. Lue tästä kansainvälisen Enston Cuckoo-tarina!

Ota Cuckoo kokeiluun ja haasta myös työkaverisi satsaamaan hyvinvointiin työpaikalla!

Miten Cuckoo auttaisi sinua ja kollegoitasi työpäivien aktivoinnissa?

Cuckoon tiimi auttaa mielellään pohtimaan teille sopivaa pakettia ja aktivointia!

Jätä yhteystietosi alle niin saat lisätietoja Cuckoosta

Jättämällä yhteystietosi hyväksyt, että Cuckoo on yhteydessä sinuun ja voi käyttää yhteiystietoja markkinointitarkoituksiin.

Ei sitoumusta. Tietosi on meillä turvassa.