2. Avoin kommunikaatio ja tiimityöskentely
Esteetön kommunikaatio on tehokkaan tiimityön edellytys (erityisesti hybridityössä ja etätyössä), ja tehokas keino yrityskulttuurin kehittämisessä. Työskentely kollegoiden kanssa on mukavaa silloin kun se sujuu, ja ajatukset ja ideat saavat elää vapaasti työn lomassa. Yhtenäisessä tiimissä keskustelu soljuu ja siinä on selvät sävelet.
Yhteisöllisessä työpaikassa jokainen ääni tulee kuulluksi ja kaikki ajatukset nähdään arvokkaina – ikinä ei tiedä mistä seuraava tuhannen taalan idea syntyy. Henkilöstön tasapuolinen kuuntelu luo myös omistajuuden tunnetta, kun työntekijä kokee oman panoksensa keskustelussa merkittävänä.
Tasapuolinen kuuntelu luo myös omistajuuden tunnetta, kun työntekijä kokee oman panoksensa keskustelussa merkittävänä.
Avoimen kommunikaation periaatteisiin kuuluu lisäksi rakentavan kritiikin vaaliminen. Koko tiimin tai organisaation tulos paranee, kun työntekijät ottavat yhdessä vastuuta toistensa suorituksesta. Työyhteisötaitojen kehittäminen, rakentavan palautteen normalisointi, sekä virheiden hyväksyminen osana prosessia estää syyttämiskulttuurin syntymistä ja vahvistaa yhdessä tekemistä.
Hyvän henkilöstöjohtamisen pohja on laadukas pohjajärjestelmä, jonne kaikki keskeinen data palkoista työtunteihin kerätään. Se on tiedolla johtamisen perusedellytys, jota ilman työyhteisön kehittäminen on hankalaa.
Monella yrityksellä on käytössään monia erilaisia järjestelmiä, mutta kaiken ytimessä on hyvässä kunnossa ja ajan tasalla oleva perusjärjestelmä. Perusjärjestelmä tukee HR:ää kaikissa prosesseissa mahdollistaen esimerkiksi sujuvan suoriutumisten arvioinnin, raportoinnin ja henkilöstön kouluttautumisen.