Palvelukuvaus

Tämä palvelukuvaus on voimassa 16.2.2021 lähtien kunnes toisin mainitaan.

1. Palvelun yleiskuvaus

Cuckoo (myöhemmin Palvelu) on Cuckoo Networks Oy:n asiakkailleen tarjoama palvelu, joka mahdollistaa taukoliikunnan työpaikoilla verkon kautta. Palvelun avulla työntekijät voivat asettaa hälytyksen muistuttamaan ja videoiden opastamana pitää aivoihin, sykkeeseen ja tukirangan lihaksiin kohdistuvia 2-3 minuutin kestoisia liikuntataukoja. Palvelu mahdollistaa henkilöstön liikkumisen ajasta ja paikasta riippumatta.

Cuckoo-palvelu on asiakkaan käytössä pilvipalveluna. Asiakas saa rekisteröitymistä varten yrityskoodin, jota käyttämällä asiakkaan valtuuttamat henkilöt (käyttäjät) voivat liittyä käyttämään palvelua. Koodi avaa käyttäjille täytettävän lomakkeen (nimi, sähköposti ja salasana), jonka täytettyään käyttäjät pääsevät käyttämään Palvelua. Käyttäjä voi myös rekisteröityä palveluun Microsoft-tunnuksen kautta. Tällöin käyttäjä rekisteröityy palveluun Microsoft-tunnuksilla, joilla hän voi kirjautua sisään jatkossa. Asiakkaan ylläpitäjä on henkilö, jolle valtuutetaan ylläpito-oikeudet. Asiakkaan ylläpitäjä hallitsee yritystietoja ja niiden näkyvyyttä palvelussa.

Palvelua voi käyttää selaimessa ja Microsoft Teamsin kautta. Palvelun käyttöä varten tarvitaan internet-yhteys joka mahdollistaa tavallisen HTTP/HTTPS -protocol-compliant traffic (TCP-entry 80 and 443) yhteyden. Selaimen uusimpia päivityksiä suositellaan käytettävän. Palvelu tukee Apple Sararia, Google Chromea, Microsoft Edgeä ja Mozilla Firefoxia. Evästeet ja JavaScript pitää olla hyväksyttyjä selaimessa, jotta palvelu toimisi.

Palvelua voi käyttää myös Microsoft Teams -sovelluksen kautta. Palvelu tulee ladata Teams-sovelluskaupasta. Teams-Cuckoo -integraatiossa on mahdollista kommunikoida chat-botin kanssa: asettaa taukohälytykset, pitää tauko, sekä merkata oma tunnetila ennen ja jälkeen taukovideon. Teams-Cuckoo -integraatiosta pääsee myös Cuckoo -palveluun selaimessa, josta näkee sovelluksen muut ominaisuudet.

2. Palvelun käytön aloitus

Rekisteröinti

Asiakkaan ylläpitäjälle lähetetyn rekisteröintilinkin tai kampanjakoodin avulla käyttäjät rekisteröityvät palveluun. Sähköisessä rekisteröintilomakkeessa kysytään käyttäjän nimeä, sähköpostiosoitetta ja salasanaa. Käyttäjä voi rekisteröityä Palveluun myös Microsoft-tunnuksen avulla.

Asiakkaan ylläpitäjälle toimitetaan materiaalia yrityksen intraa ja muita viestintäkanavia varten.

Rekisteröitynyt käyttäjä voi käyttää Palvelua ajasta ja paikasta riippumatta. Käyttäjä tarvitsee toimivan nettiyhteyden. Palvelu toimii tietokoneella, mobiilissa ja tableteilla selaimen kautta, sekä Microsoft Teams -sovelluksessa ladattavana sovelluksena.

3. Palvelun rakenne

Etusivu
Etusivulla käyttäjä näkee karttanäkymän ja omat sekä seuraamiensa käyttäjien toiminnan Palvelussa. Etusivulla voi aloittaa taukoliikuntavideon pyörittämisen sekä merkata aktiviteettejä tehdyksi. Etusivulta pääsee myös haastamaan kollegoita sekä näkee vaihtuvan kuukauden pääpalkinnon. Käyttäjä näkee myös käynnissä olevat haasteet ja pystyy aloittamaan uusia haasteita.

Liigapörssi
Liigapörssi-sivulla Palvelua käyttävät yritykset on listattu aktiivisuuden mukaan. Tämä on tapa yrityksille lisätä markkinointiarvoa ja viestittää muille käyttäjille, että yritys välittää työntekijöistään. Yrityksellä on kolme vaihtoehtoa näkyä palvelussa:
1. Yritys voi laittaa yritysprofiilin piilotetuksi, jolloin yritys ei näy liigapörssissä (eikä muuallakaan) muille palvelun käyttäjille.
2. Yritys voi laittaa yritysprofiilin näkyviin liigapörssiin siten, etteivät rekisteröityneet käyttäjät näy muille Palvelun käyttäjille. Mikäli käyttäjä on asettanut omista asetuksistaan “Yksityinen”, ei hän näy muille käyttäjille myöskään oman yrityksensä sisällä.
3. Yritys voi laittaa yritysprofiilin avoimeksi, jolloin sijoitus näkyy liigapörssissä ja myös yrityksen rekisteröityneet käyttäjät näkyvät Palvelun muille käyttäjille. Mikäli käyttäjä on asettanut omista asetuksistaan “Yksityinen”, ei hän näy muille käyttäjille. Ota yhteyttä Cuckoon yhteyshenkilöönne jos tämä on epäselvää.

Yritys
Yritysprofiilisivu on käyttäjän yrityssivu, josta hän näkee kollegansa ja heidän sijoitukset. Mikäli käyttäjä on valinnut asetuksistaan “Yksityinen”, ei hän näy listassa. Yritysprofiilissa näkyy yrityksen sen hetkinen sijoitus liigapörssissä. Yritysprofiilissa voi myös seurata oman yrityksen käyttäjiä, jolloin heidän toimintansa tulee näkyviin etusivulle. Mikäli käyttäjä on yksityinen, ei häntä voi seurata.

FAQ
On the FAQ-page there are listed the most frequently asked questions which can help the user find answers to possible questions about the usage of the Service.

Profiili
Profiilisivu on käyttäjän oma sivu. Täällä hän voi muokata esimerkiksi nimeään ja profiilikuvaansa. Profiilisivulla hän voi valita omat taukoaikansa, joista haluaa muistutuksen. Hän näkee täällä myös oman tauko- ja aktiviteettihistoriansa, sekä haasteet ja saavutukset. Sijoitus näyttää miten hän sijoittuu aktiivisuudellaan kaikkien heidän kesken joita hän seuraa.

Asetukset
Asetuksissa käyttäjä voi vaihtaa omaa käyttäjänimeään ja vaihtaa kieliasetuksia (suomi, ruotsi tai englanti). Taukoaikoja voi myös säätää asetuksista. Käyttäjä voi valita kolme kellonaikaa sekä viikonpäivät jolloin taukohälytys tulee. Käyttäjä voi valita seuraako hän automaattisesti oman yrityksen työntekijöitä. Käyttäjä voi vaihtaa profiilinsa yksityiseksi, jolloin profiili ei näy muille yrityksen rekisteröityneille käyttäjille. Käyttäjä voi myös valita ilmoitukset päälle, jolloin hän saa sähköpostiinsa ilmoituksia haasteista ja tallennetuista taukoajoista kalenterikutsuina sähköpostiin.

4. Palvelun ominaisuudet käyttäjälle

Hälytys
Palvelu hälyttää nettiselaimessa, kun on aika pitää tauko. Käyttäjä voi asettaa itsellensä kolme taukoaikaa, jolloin haluaa, että Palvelu muistuttaa tauosta. Kun hälytys tulee, voi käyttäjä myös ohittaa sen, eikä hänen ole pakko sillä hetkellä pitää taukoa.

Käyttäjä voi halutessaan rajoittaa hälytykset pois valitseminaan ajankohtina, jolloin käyttäjä ei saa muistutuksia tauoista. Taukoajoista lähtee myös kalenterikutsu käyttäjän sähköpostiin, ja käyttäjä voi halutessaan lisätä taukoajat omaan kalenteriinsa, jolloin hälytykset saa silloinkin kun Palvelu ei ole nettiselaimessa auki. Yleisimmät kalenteriohjelmat, kuten Gmail ja Outlook, tukevat Palvelun hälytystä. Käyttäjä saa itse päättää, tallentaako hälytysajat kalenteriinsa.

Taukoliikuntavideot
Kun käyttäjä saa muistutuksen tauosta hän voi klikata ilmoitusta ja aloittaa tauon. Tauon voi myös aloittaa etusivulta, ja täällä valita minkä taukokategorian haluaa. Käyttäjä saa automaattisesti pisteitä tauostaan. Jos video pysäytetään ennen sen loppumista, tauosta ei saa pisteitä. Siirtyäkseen tasoilla eteenpäin tulee käyttäjän kerätä 3 munaa/pistettä.

Yksi video kestää 2-3 minuuttia. Video sisältää kolme erilaista liikettä, jotka ovat videokuvattu koko harjoitteen ajan. Videosta voi laittaa halutessaan taustaäänet pois. Palvelusta löytyy yli 400 erilaista videota. Harjoitteet voi toteuttaa missä tahansa ilman apuvälineitä.

Koulutettu fysioterapeutti ja osteopaatti on suunnitellut kaikki taukoliikuntavideot. Videoiden liikkeet on suunniteltu istumatyötä tekeville ja istumisesta johtuvien terveyshaittojen ehkäisyyn.

Videot eivät sisällä puhetta tai tekstiä, joten samat videot toimivat suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi asetuksensa valinneilla käyttäjillä. Kaikki videot toimivat niin tietokoneella kuin mobiilissa.

Mindfulness-harjoitteet
Palvelusta löytyy myös mindfulness-harjoitteita, jotka on toteutettu kouluttautuneiden Mindfulness-valmentajien kanssa. Mindfulness-harjoitteet ovat kehoa rentouttavia harjoitteita, joissa keskitytään hetkeksi hengitykseen. Harjoitteet ovat 1-15 min pitkiä, ja käyttäjä voi valita minkä mittaisen ja teemaisen harjoitteen haluaa tehdä.

Harjoitteita on saatavilla suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Kaikki videot toimivat niin tietokoneella kuin mobiilissa.

Aktiviteetit
Aktiviteetteihin kuuluu päivän aikana tehtäviä fyysisiä, sosiaalisia tai henkisiä aktiviteetteja, joista käyttäjä voi kerätä pisteitä. Nämä ovat esimerkiksi: käytä portaita, aktiivinen työmatka, työasennon vaihtelu ja lounas ilman puhelinta ja tietokonetta. Palvelu kannustaa käyttäjää pieniin mikrotekoihin työpäivän aikana. Käyttäjä voi merkata aktiviteetin tehdyksi painamalla Aktiviteetti-painiketta etusivulla.

Aktiviteetteja voidaan myös räätälöidä yrityksen tarpeen mukaisiksi.

Chat
Cuckoon chatti löytyy oikeasta alanurkasta palvelussa.

Chatin kautta käyttäjä voi olla yhteydessä Palvelun asiakaspalveluun, mikäli hänelle herää kysyttävää Palvelun käytöstä. Chat toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Kieliasetukset
Käyttäjä voi omassa profiilissa muokata kieliasetuksia. Kielinä ovat suomi, englanti ja ruotsi. (Lue lisää asetuksia kohdasta Palvelun rakenne.)

Kellon kuva
Kellon kuvasta käyttäjä voi hyväksyä haasteita, osallistua kisoihin ja nähdä muita notifikaatioita.

Kartta ja tasot
Palvelussa taukoja pitämällä edetään kartalla näkyvillä tasoilla. Palvelun käyttäjä aloittaa tasolta 1. Kun käyttäjä on kerännyt kolme munaa, hän pääsee etenemään seuraavalle tasolle. Kartalla näkee seuraamiensa käyttäjät ikoneina sillä tasolla, jolla he kulloinkin ovat. Mikäli käyttäjä on asettanut itsensä yksityiseksi, hän ei näe muita kartalla eivätkä muut näe häntä.

Pisteet
Jokaisesta Palvelussa suoritetusta videosta tai aktiviteetista käyttäjä saa munia, jotka merkkaavat pisteitä. Pisteillä käyttäjä etenee tasolta tasolle ja saa erilaisia hyvinvointivinkkejä edetessään. Hänellä on myös mahdollisuus osallistua kuukausittaisiin arvontoihin keräämällä pisteitä. Palvelu kannustaa käytösmuutokseen ja pieniin tekoihin. Päivän maksimipistemäärä on rajattu 6 munaan, jotta jokainen Palvelun käyttäjä voi edetä samaan tahtiin ilman liiallista kilpailuasetelmaa.

Kuukausiarvonnat
Jokaisella käyttäjällä on mahdollisuus osallistua kuukausittain arvontaan. Kun käyttäjä saavuttaa 30 munaa kuun aikana hän voi osallistua kuukausiarvontaan. Mikäli käyttäjä ei halua, ei hänen tarvitse osallistua arvontaan. Palveluntarjoaja arpoo kuukausittain vaihtuvia yhteistyökumppaneiden palkintoja kaikkien kultatasoarvontaan osallistuneiden kesken kuluvana kuukautena.

Profiili
Palvelussa voi seurata käyttäjiä sekä omasta että toisesta yrityksestä, jolloin palvelun toiminnoissa näkee milloin he ovat tehneet taukoja. Mikäli käyttäjä on yksityinen, ei käyttäjää voi seurata eikä hänen toimintansa näy muille. Mikäli yritys on piilotettu tai puoliksi piilotettu, eivät muiden yritysten käyttäjät pysty seuraamaan käyttäjää. Käyttäjä voi myös tykätä tai kommentoida seuraamiensa käyttäjien toimintoja.

Seuraaminen
Palvelussa voi seurata käyttäjiä sekä omasta että toisesta yrityksestä, jolloin palvelun toiminnoissa näkee milloin he ovat tehneet taukoja. Mikäli käyttäjä on yksityinen, ei käyttäjää voi seurata eikä hänen toimintansa näy muille.

Haasteet
Palvelussa käyttäjät voivat haastaa toisiaan leikkimieliseen 1,3 tai 5 päivän aktiivisuuskilpailuun. Haaste alkaa vasta, kun haastettava on hyväksynyt lähetetyn haasteen. Voittaja saa ylimääräisiä kookospähkinöitä ja tasapelissä pisteet jaetaan tasan. Voittaja on se kumpi on aktiivisempi (pidetyt tauot ja merkatut aktiviteetit) haasteen aikana. Käyttäjän ei tarvitse haastaa toisia käyttäjiä mikäli ei halua, ja käyttäjä, joka on yksityinen ei voi vastaanottaa haasteita.

5. Palvelun ominaisuudet yrityksen pääkäyttäjälle

Yritysprofiilin hallinnointi
Yrityksen pääkäyttäjä voi muokata yrityksen tietoja, logoa ja sisältöä. Pääkäyttäjä voi tehdä yritysprofiilista yksityisen jos näin haluaisi. Pääkäyttäjä näkee myös yrityksen käyttäjälistan, jossa näkyy henkilöiden sähköpostiosoitteet, viitteet (jos on käytössä) ja tasot. Pääkäyttäjä näkee myös statistiikka käyttäjien aktiivisuudesta Cuckoossa.

6. Muu

Jos asiakas tarvitsee apua palvelun käytössä tai muussa, palveluntarjoaja tarjoaa tukea ja apua.