Cuckoo blogi

Mikä on mikrotauko ja miksi se on tärkeä?

Miten mikrotauko määritellään?

Mikrotauko on 1-5 minuutin mittainen tauko työpäivässäsi. Sitä ei ole kalenteroitu eikä se kuulu osaksi lakisääteisiä lounas- ja kahvitaukoja. Mikrotauon ajan ja paikan työntekijä voi päättää itse.

Mikrotauon tarkoituksena on nostaa energiatasoa ja antaa pieni irtautumisen hetki työtehtävistä. 

Esimerkiksi palaveriputken keskellä mikrotauon saa aikaan päättämällä kokouksen 5 minuuttia etuajassa. Useissa organisaatioissa onkin lyhennetty aiemmat puolen tunnin kokoukset 25 minuuttiin ja tunnin kokoukset 50-55 minuuttiin. 

Päivä ilman mikrotaukoja on kuin päivä ilman ruokaa

Voit verrata tauotonta päivää esimerkiksi syömättömään päivään. Pysymme hengissä kahdeksan tunnin ajan sekä ilman taukoja että ruokaa. Olotila on kuitenkin hyvin erilainen. Ilman ruokaa (tai taukoja) energiatasot laskevat, olo muuttuu ärtyisäksi ja keskittymiskyky kärsii. Vatsa täynnä (ja säännölliset tauot pidettynä) jaksat keskittyä, olet hyvällä tuulella ja selviät vastoinkäymisistä.

Palautumista ja elpymistä tapahtuu jo työpäivän aikana mikrotauoilla kuten lounas- ja kahvitauoilla sekä taukoliikuntahetkinä.

Mikrotauot ovat olennaisia myös palautumisen kannalta. Palautuminen on ilmiö, joka liitetään usein vapaa-ajan, viikonloppujen ja lomien hommaksi. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan myös päivän aikaista palautumista tulisi tapahtua.  Työpäivästä on myös paljon helpompi palautua, jos itse päivä ei ole ollut niin kuormittava. Taukojen määrällä – ja laadulla – on siis suora vaikutus illan jaksamiseen ja unen laatuun. 

Alla olevassa kaaviossa olevat käyrät kuvaavat henkilön energiatasoja kolmessa eri skenaariossa:

Vihreä käyrä kuvaa henkilön päivää ilman mikrotaukoja.

Keltainen käyrä kuvaa päivää, jolloin henkilö on tehnyt aamulla pitkän ja rankan treenin, jonka jälkeen istahtaa koneen ääreen loppupäiväksi.

Pinkki käyrä kuvaa tilannetta, jossa henkilö pitää säännöllisiä mikrotaukoja päivän aikana. Kuten huomata saattaa viimeisessä skenaariossa energiatasot pysyvät tasaisen korkealla ja huomattavasti korkeammalla myös päivän päätteksi.

Mikrotauko kannattaa ottaa säännölliseksi osaksi työpäiviä

Mikrotauko - moninkertaiset hyödyt

On tutkittu, että lyhyellä mikrotauolla palaverien välissä on ainakin seuraavia hyötyvaikutuksia:

  • Aivot pääsevät ”nollautumaan” palavereiden välissä, jolloin stressitasot eivät pääse kasautumaan
  • Keskittyminen aiheeseen on parempaa
  • Sitoutuminen palaveriin säilyy parempana loppuun asti, kun ei tarvitse murehtia siirtymästä seuraavaan palaveriin

Moni meistä käyttää nämä mikrotauot aivoja stimuloivalla ja ei niin palauttavalla tavalla. Esimerkiksi somen selaaminen on tyyppiesimerkki tästä. Somesta, uutisista ja viesteistä aivot saavat koko ajan lisää ärsykettä eikä tauko tuota haluttua vaikutusta. 



Mikä voi olla mikrotauko?

  • Pistä lempibiisisi soimaan ja tanssi kappaleen ajan

 

  • Pidä Cuckoo-tauko 

 

  • Kierrä kortteli 

 

  • Ripusta pyykit 

 

  • Vie roskat 

 

  • Kuuntele mindfulness-äänite Cuckoosta

 

  • Laita kahvi tippumaan ja venyttele odotellessa
Mies ja nainen tekevät tanssillista taukojumppaa

Cuckoon avulla mikrotauko rutiiniksi

Jotta mikrotauoista saadaan pysyviä tapoja, käytöstä on muutettava. Cuckoo on hyvinvointisovellus, josta löydät yli 400 fysioterapeutin suunnittelemaa 1-3 minuutin mittaista taukoliikuntavideota. Cuckoo tutkitusti auttaa muuttamaan käytöstä ja tekemään aktiivisista mikrotauoista työpäivän aikana hyvinvointia lisäävän rutiinin. Cuckoon vieraileva kirjoittaja työterveyden dosentti Helena Miranda kertoo blogissaan lisää tutkittuja keinoja parantaa työkykyä.

Cuckoo auttaa taklaamaan istumisen haitat

Cuckoon syksyllä 2020 teettämän käyttäjäkyselyn mukaan suurin syy siihen, että mikrotaukojakaan ei tehdä, on kiire, joka johtaa tauottamisen unohtamiseen. Onneksi Cuckoo toimii työelämän välituntikellona! Käyttämällä Cuckoo-sovellusta voit saada tauoista muistutukset 1-3 kertaa päivässä haluttuina aikoina.

Lisäksi Cuckoon pelilliset ominaisuudet houkuttelevat pitämään taukoja: voit kerätä pisteitä, lintuhahmoja ja kerryttää taukotreenistreakia. Voit myös osallistua viikottaisiin kilpailuihin ja voittaa upeita palkintoja – kukapa näitä kannustimia voisi vastustaa!

Suuri apu tapojen muodostamisessa on myös vertaistuen saaminen – ja sitähän Cuckoosta saa! Kun yrityksellä on Cuckoo käytössä, voit seurata työkavereidesi etenemistä kartalla, muodostaa sisäisiä tiimejä ja kilpailuja sekä haastaa kavereita muutaman päivän skaboihin. Cuckoota käyttää jo yli 300 Suomen johtavaa yritystä ja voitte seurata oman organisaationne sijoitusta yritysten välisessä Liigapörssissä.

"Cuckoon  avulla niitä taukoja oikeasti tulee pidettyä ja niitä haluaa pitää, koska tulee halu kerätä lisää pisteitä - aikuinenkin mieli toimii lapsen lailla."

- Iina, Cuckoo-käyttäjä

Lue lisää aiheesta

Henri Tuomilehto istuen
Blogi

Webinaari: Miten nukkua paremmin?

”Miten nukkua paremmin?” -webinaarissa dosentti ja unilääkäri Henri Tuomilehto ja Cuckoon CMO, sarjayrittäjä Tomi Kaukinen keskustelevat unesta, hyvistä nukkumiskäytännöistä, palautumisesta ja hyvän yöunen monista terveysvaikutuksista. Tässä webinaarissa kukaan ei nukahda 🙂

Read More »

Miten Cuckoo auttaisi sinua ja kollegoitasi työpäivien aktivoinnissa?

Cuckoon tiimi auttaa mielellään pohtimaan teille sopivaa pakettia ja aktivointia!

Jätä yhteystietosi alle niin saat lisätietoja Cuckoosta

Jättämällä yhteystietosi hyväksyt, että Cuckoo on yhteydessä sinuun ja voi käyttää yhteiystietoja markkinointitarkoituksiin.

Ei sitoumusta. Tietosi on meillä turvassa.