Cuckoo blogi

Hyvä ryhti ei ole vain urbaanilegenda – näin työskentelet hyvässä asennossa!

”Vatsa sisään, rinta ulos”, kuului ennen muinoin opastus siitä, millainen on hyvä ryhti. Sanomattakin lienee selvää, ettei moinen asento ainakaan vähennä selkärangan kuormitusta – päinvastoin. Armeijatyylinen tikkusuora ryhti ei ole loivan s-kirjaimen muotoiselle rangalle lainkaan luonnollinen asento. Että lepo vaan!

Istumatyötä tehdään yhä enemmän, mikä on osaltaan alkanut näkyä tuki- ja liikuntaelinongelmina. Selkävaivat ovatkin tällä hetkellä eniten suomalaisia työkyvyttömyyseläkkeelle ajava ongelma. Vaikka istuminen ja seisominen ovat ihmiselle melko luontaisia asentoja, ne voidaan silti tehdä täysin väärin. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei täydellisimmässäkään asennossa kannata kenottaa koko päivää: asennon vaihtelu ja taukoliikunta ovat avain terveeseen runkoon! Myös keskivartalon tukilihaksista kannattaa pitää huolta edes pienellä kotijumpalla. Hyvä ryhti lähtee syvistä lihaksista.

Istuminen ei automaattisesti tarkoita, että sinulla on huono ryhti

Tutkimusten mukaan ihminen muistaa istua hyvässä ryhdissä keskimäärin kolme minuuttia, jonka jälkeen löytää leukansa jälleen näppäimistöltä. Hyvä ryhti ei kuitenkaan tarkoita sitä, että koko kroppa on jännittyneessä tilassa. 

Jos pystyt säätämään työtuolin selkänojaa, kokeile mikä asento tuntuu sinusta hyvältä. Pieni takakeno voi näyttää laiskottelulta, mutta olla selälle kovinkin rentouttava asento! Voit käyttää mieltymystesi mukaan myös satulatuolia tai esimerkiksi jumppapalloa, mutta pallon päällä ei kannata keikkua koko päivää. On olennaisen tärkeää vaihdella asentoa mahdollisimman paljon päivän aikana – oli asento kuinka oikeaoppinen tahansa.

Ryhti kuntoon näillä vinkeillä:

1. Jos käytät nojallista työtuolia, istu aivan tuolin perällä, jotta alaselkä on tuettuna. Alaselän taakse voi myös halutessaan asettaa tyynyn tai jonkun muun tuen.

2. Tuoli on oikealla korkeudella, jos jalat ylettyvät tukevasti maahan. Käsien tulisi olla 90 asteen kulmassa pöydällä, käsinojien jatkeena, mutta siten, että hartiat ovat rentoina.

3. Jos pöytää ei saa laskettua tarpeeksi alas, jalkojen alle voi sijoittaa jonkinlaisen korokkeen.

4. Aseta näyttö siten, että se on suoraan edessäsi, mutta katsot sitä hieman alaviistoon.

Ryhti kuntoon näillä vinkeillä

Seisomisen alkeet

Istumatyöntekijöille hankitaan tällä hetkellä säädettäviä työpöytiä oikein urakalla. Seisten työskentely on kuitenkin vielä harvojen päivärutiini, sillä monella on siihen jostain syystä kovin suuri kynnys. Oli syynä sitten se, ettei kukaan muukaan tee töitä seisten tai se, että seisominen on liian rankkaa, ota tavoitteeksi edes kokeilla seisomista! Lopputuloksena sinulla on parempi ryhti, aktivoitunut kroppa ja korkeampi vireystaso. Koko työpäivää ei kannata kuitenkaan seisoa, sillä sen on tutkittu kuormittavan runkoa.

Oikeaoppinen seisoma-asento on tärkeä, jotta seisten työskentelystä on jotain hyötyä. Painopisteen tulisi olla keskellä, eikä pelkästään toisella jalalla. Monella on myös taipumusta selän notkistumiseen, jos lantio on liian edessä. Seistessä ei myöskään pitäisi nojailla pöytään tai retkottaa toisen lonkan päällä. Käsivarsien tulisi olla 90 asteen kulmassa työpöytään nähden ja hartioiden rentona, jotta niskat eivät rasitu. Näyttöä kannattaa katsoa hieman alaviistoon.

Hanki pehmeäpohjaiset kengät, joissa on mukava seisoa. Muista, että paikoillaan ei tarvitse pönöttää: pieni liikehdintä on pelkästään voittoa! Voit käyttää esimerkiksi  tasapainolautaa tai aktiivisuuslautaa kuten viereisessä kuvassa tai tehdä paikoillasi pientä keinumista tai päkiänostoja.

Kokeile seisomista pienissä erissä: Seiso muutama tunti työpäivän aikana esimerkiksi vartin pätkissä ja runkosi kiittää!

Miten ryhti ja työskentelyasento pysyy kunnossa Cuckoon avulla?

Selkää pitäisi muistaa leputtaa välillä jaloittelemalla tai korjaamalla ryhtiä. Onneksi Cuckoo toimii työelämän välituntikellona! Käyttämällä Cuckoo-sovellusta voit saada tauoista muistutukset 1-3 kertaa päivässä haluttuina aikoina. Tekemällä taukoliikuntaa ja muita fiksuja valintoja työpäivän aikana (myös esimerkiksi työasennon vaihtamisesta!) voi kerätä pisteitä ja lintuhahmoja, edetä kartalla, kerryttää taukotreenistreakia sekä osallistua viikottaisiin kilpailuihin ja voittaa upeita palkintoja.

Cuckoo auttaa taklaamaan istumisen haitat

Cuckoo tutkitusti auttaa muuttamaan käytöstä ja tekemään aktiivisista mikrotauoista työpäivän aikana hyvinvointia lisäävän rutiinin. Joten jos asennon vaihtelu meinaa unohtua, kannattaa käydä lataamassa ilmaiset kokeilutunnukset sivun alalaidan bannerista ja liittyä jo lähes 30 000 tyytyväisen käyttäjän joukkoon!

Lue lisää aiheesta

Blogi

Webinaari: Johtajaksi kasvaminen

Tässä webinaarissa Cuckoon CMO Tomi Kaukinen keskustelee Suomen menestyneimmän koripallovalmentajan Henrik Dettmannin kanssa johtajuudesta ja miten rooliin voi kasvaa.

Read More »
Blogi

Henkilöstön työkyky – ennakoi ja varaudu

Tässä webinaarissa Cuckoon CMO Tomi Kaukinen sekä LähiTapiolan asiantuntijat Noora Niemi ja Tuomo Mikolanniemi keskustelevat ajankohtaisista työkyvyn ylläpitämisen haasteista ja työkykyä uhkaavista asioista.

Read More »

Miten Cuckoo auttaisi sinua ja kollegoitasi työpäivien aktivoinnissa?

Cuckoon tiimi auttaa mielellään pohtimaan teille sopivaa pakettia ja aktivointia!

Jätä yhteystietosi alle niin saat lisätietoja Cuckoosta

Jättämällä yhteystietosi hyväksyt, että Cuckoo on yhteydessä sinuun ja voi käyttää yhteiystietoja markkinointitarkoituksiin.

Ei sitoumusta. Tietosi on meillä turvassa.