Tärkeimmät työelämätaidot
Ajanhallinta ja keskittyminen ovat tärkeimpiä elementtejä missä tahansa työssä. Usein tavoittelemme flow-tilaa ja siihen pääseminen on merkki jälkimmäisessä onnistumisessa. Flow-tilassa aika kuluu nopeasti ja tehtävään syventyminen tuntuu miellyttävältä ja tehokkaalta.
Mutta miten yhdistää keskittyminen, tehokkuus ja ajanhallinta? Tämä kuulostaa kolmiolta, jonka jokaista kulmaa on haastavaa pitää yllä samanaikaisesti.
Tärkeä osa tehokkuuden ja keskittymisen ylläpitoa on tauottaminen ja fyysinen aktiivisuus työpäivän aikana. Ne eivät ainoastaan estä uupumusta, vaan myös edistävät luovuutta ja keskittymistä, eli uudelleenpääsemistä flow-tilaan. Samalla luodaan myös rytmiä ja aikataulutusta työpäivän tehtävälistaan.
Tässä neljä parasta vinkkiä järkevään ajanhallintaan taukoja hyödyntäen, samalla tehostaen tehokkuutta ja keskittymistä:
1. Aikatauluta työtehtävät: to do-listat ovat hyviä, mutta yhdistä ne kalenterisi kanssa. Jätä tehtävien välille tilaa, älä tunge päivää täyteen. Pidä suunnitellusta ajastamisesta kiinni parhaasi mukaan! Laita kalenteriin mukaan myös hetket, jotka ovat omistettu lounaalle, tauolle tai kahvikupin hakemiselle.
2. Käytä jotain tekniikkaa työtehtävien valmiiksi saattamisessa. Hyvä käytännön esimerkki on pomodorotekniikka: työskennellään 25 minuuttia, jonka jälkeen pidetään 5 minuutin tauko. Selkeää ja yksinkertaista, mikä myös motivoi suorittamaan ne ärsyttävimmätkin työtehtävät annetun ajan sisällä.
Pomodoron aikarakenne on erinomainen tapa pitää yllä sekä tehokkuutta että energiatasoja. Ja 5 minuutin tauko on täydellinen hetki tehdä pieni taukojumppa: kävele hieman, venyttele, tee kyykkyjä, you name it!