Tärkeimmät työelämätaidot
Kohti tervettä työelämää -artikkelisarjan ensimmäinen osa keskittyi ajanhallintaan työelämätaitona. Toinen yhtä tärkeä ja ajanhallintaan vaikuttava taito on itsensäjohtaminen.
Itsensäjohtamisesta on puhuttu viime vuonna työelämään liittyvänä ohjenuorana ja jopa oletuksena kasvavissa määrin. Mistä tämä johtuu? Yksi selitys tiivistyy vaatimukseen työntekijän aloitekyvystä ja proaktiivisuudesta omien tehtäviensä saamisessa valmiiksi sekä vastuunkantamisessa. Yhä enemmän varsinaista työnjohtamista siirretään työntekijälle itselleen, mikä tuo toki vapautta sekä vastuuta, mutta voi olla myös kuormittavaa ja tuottavuutta heikentävää, jos itsensäjohtaminen tuntuu vaikealta.
Kasvu korostaa itsensäjohtamista voidaankin nähdä osittain vastareaktiona mikromanageerauksen vähentämiseen, mikä on tervetullut muutos työelämässä; asiantuntijat osaavat kyllä tehdä omaa työnsä ja esihenkilöstön työaikaa voidaan sijoittaa enemmän tiimin johtamiseen, pidemmän aikavälin tavoitteiden asettamiseen sekä henkilöstön jaksamisesta huolehtimiseen.
Mitä itsensäjohtaminen konkreettisesti tarkoittaa? Lyhyesti sanottuna, itsensäjohtaminen on oman toiminnan suunnittelua, ohjaamista, seurantaa ja muuttamista, jonka tavoitteena on työhyvinvoinnin ylläpito ja sujuva työnteko. Itsensäjohtaminen tuo parhaimmillaan mahdollisuuden hallita omaa työelämää ja ohjata itseään erilaisissa työtehtävissä. Vaikka nopeasti ajateltuna tämä voi kuulostaa vastuun siirtämiseltä esihenkilöltä alaiselle, kyse ei ole pelkästään siitä. Esihenkilön vastuuna on edelleen auttaa ja tukea kaikessa edellämainitussa, mutta työntekijä itse hallitsee kokonaivaltaisemmin työntekoaan.
Jos itsensäjohtaminen tuntuu vaikealta tai kuormittavalta, sitä voi opetella. Siinä usein kehittyykin sitä paremmaksi mitä enemmän tätä tietoisesti harjoittaa ja löytää omiin työtapoihin parhaiten sopivat käytännöt.