Alussa oli vain visio, draivi ja innokkaat perustajat
Olipa kerran kaksi innokasta nuorta naista, joilla oli visio hauskemmasta työelämästä ja työhyvinvoinnin lisäämisestä. Cuckoon perustamistarina on hyvin samanlainen kuin monilla muillakin startupeilla – alussa on vain visio jostain paremmasta. Startupien alkutaival on usein vaikea ja vision konkretisoimiseksi vaaditaan paljon uskoa omaan tekemiseen ja ennen kaikkea tarvitaan muita, jotka uskovat tekemiseesi yhtä paljon kuin sinä itse. Cuckoon toimitusjohtaja Veera Lehmonen toteaa, että startupeille asiakkaat, erityisesti he, jotka uskaltavat lähteä startupin matkaan jo alkutaipaleella, ovat kultaakin kalliimpia. Erityisesti isoilla yhtiöillä on loistava tilaisuus olla mahdollistamassa nuoren startupin kasvua. Hinta-laatusuhde alkuvaiheen startupin asiakkailla on loistava. Mutta uskoa ja intoa tekemiseen pitää löytyä.
LähiTapiola auttoi Cuckoo-linnun lentoon
Myös Cuckoon alkutaipaleella oli tärkeää löytää samanhenkisiä yrityksiä, jotka uskoisivat Cuckoon potentiaaliin. Yksi tärkeimmistä oli LähiTapiola. LähiTapiolan Sari Autio ja Sirpa Makkonen näkivät ensimmäisistä tapaamisista lähtien, että Cuckoolla on tekemisen meininki ja uskoivat, että tästä tulee vielä työelämän hauskin työhyvinvointisovellus. LähiTapiola otti Cuckoo-sovelluksen pilotoitavaksi tammikuussa 2015.
Sovellus oli tuolloin vielä kovin yksinkertainen verrattuna nykyiseen, mutta sama pilke silmäkulmassa kuvatut taukovideot, pisteiden kerääminen ja iloiset linnut saivat hymyt LähiTapiolan pilottiryhmän huulille. Vappuna 2015 Cuckoo lanseerattiin koko organisaation käyttöön. Jännittäviä hetkiä elettiin, kun juuri ennen lanseeraustilaisuuden alkua serverit kaatuivat, mikä laittoi koko tilaisuuden mahdollistamisen vaakalaudalle. Kuten yleisesti tiedetään, onneksi yhteiset kokemukset, erityisesti vastoinkäymisistä selviäminen yhdessä tiivistää ryhmähenkeä. Serverit saatiin yhteistuumin korjattua ja lanseeraus vedettiin hyvällä tsempillä.