HR Masterclass

Taukoliikunta osaksi työpaikan rutiineja – top 3 tavat

Luettelimme parhaat tavat aloittaa taukoliikunta työpaikalla: videot, sovellukset, ja etäohjattu liikunta. Katso mikä on paras teidän työympäristöön!

Työergonomia, stressinhallinta, jaksaminen ja tuottavuus – toimistotyöläisille kaikki jo ehkä liiankin tuttuja termejä. Tiedämme, että pitkään istuminen tietokoneen ääressä rasittaa niin kehoa kuin mieltäkin. Kaiken kukkuraksi liiallinen istuminen voi johtaa useisiin sairauksiin, sekä niska- ja hartiavaivoihin. Työt kuitenkin odottavat, eikä sähköposteihin voi vastata lenkkipolultakaan. Mikä siis avuksi? Ratkaisu on mukavan yksinkertainen: nouse ylös ja pidä pieni jumppahetki työpisteelläsi. Apuna voi toimia taukoliikuntasovellus, netin taukoliikuntavideot tai ulkopuolinen ohjaaja.

Osa-aikaisella työllä työkyky paranee ja työura pitenee

Vanha kunnon taukoliikunta

Taukoliikunta tutkitusti kohottaa vireystilaa, parantavan keskittymiskykyä ja lisäävän tarkkaavaisuutta. Kevyt jumppa lisää aineenvaihduntaa ja aktivoi eri lihasryhmiä kehossamme. Lisäksi selän ja niskan lihakset – joita jännitämme jatkuvasti päätetyöskentelyssä – saavat levähtää liikkumisen aikana. Myös mielen fokus saa pienen hengähdystauon, kun keskitymme ruudun sijasta kropan liikkeisiin.

Vähentynyt stressi ja korkeampi energisyys vaikuttaa luonnollisesti myös työn tulokseen. Vireällä mielellä on helpompi tehdä työtä haluamallaan panoksella, ilman huomion herpaantumista. Parempi työn jälki näkyy koko organisaation suorituksessa, ja taukoliikunta voikin viedä tuottavuuden ihan uudelle tasolle.

Mutta mistä lähteä liikenteeseen? Työpaikan taukoliikunnaksi voi kai luokitella minkä tahansa jumppaamisen, mutta parhaiten pääsee alkuun pienellä ohjauksella. Tätä varten luettelimme kolme tapaa, joiden avulla taukojumpan saa mutkattomasti liitettyä sekä toimiston että etätyöpisteen rutiineihin.

 

 

1. Taukoliikuntavideot

Lähes kaikki toimistotyö tapahtuu tietokoneen äärellä, ja tätä on myös luonnollista hyödyntää taukoliikunnassa. Näin aktiiviseen tauottamiseen pääsee kiinni kaikki, mukaan lukien yleistyvässä etä- ja hybridityössä olevat. Koneen tai muun laitteen näytöltä hyvä tapa saada apua monipuoliseen liikuntaan on video-ohjauksen muodossa. 

Töissä jaksaminen on parantunut Aditrolla taukoliikunnan myötä

Useat sivustot tarjoavat maksuttomia treenivideoita, myös useita taukoliikunta vaihtoehtoja. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy paljon videotallenteita, vauhdikkaasta syketreenistä aina mindfulness-harjoituksiin asti. Hyvän taukoliikuntavideon voi helposti jakaa verkossa kollegoille kotitreeniä varten, tai näyttää toimistolla yhteisen liikuntasession parissa.

Hyviä videoklippejä kannattaa kerätä talteen taukoliikuntaa varten. On kuitenkin hyvä katsoa, että videot ovat ammattilaisen laatimat. Pääset alkuun jumppavideoiden haussa esimerkiksi Tuki- ja liikuntaelinliiton sivuilla.

 

 

2. Taukoliikuntasovellus

Taukoliikuntasovellus on yksi vaihtoehto taukoliikuntaa tosissaan suunnitteleville. Työn rutiineihin räätälöidyt ohjelmat sulautuvat hyvin työpäivän rytmiin, ja pelillisten ominaisuuksien avulla motivaatio pysyy kunnossa. Muistutustoiminnoilla tauottaminen ei myöskään unohdu.

Tässä kaksi esimerkkiä suomen kielellä toimivista taukoliikuntasovelluksista:

Kotimainen taukoliikuntasovellus, jonka helposti lähestyttävät jumppavideot ja vaivaton käyttö sopii hyvin työarkeen. Alustan saa avattua verkkoselaimella, ja tauon voi aloittaa milloin vain. Yli 400 fysioterapeuttien suunnittelemaa videota ohjaa liikkumaan, virkistymään, ja lisäämään fokusta päivään. Omaa kehitystä voi seurata keräämällä pisteitä, ja motivaatiota on lisäämässä upeiden palkintojen arvonta aktiivisille tauottajille. Cuckoossa voi seurata myös työporukan tuloksia, kannustaa kavereita, ja haastaa kollegat leikkimieliseen kilpailuun!

Cuckoo auttaa taklaamaan istumisen haitat

Kätevä ja kustannustehokas taukoliikuntasovellus. Yksinkertainen kokonaisuus tuo laajan valikoiman ohjevideoita käyttäjän työpisteelle. Videot sisältävät niin verryttelyä, pilatesta, kuin sykettäkin nostattavaa liikuntaa. Liikkumisen voi ajoittaa Break Pro:n avulla, ja jokaisen tauon voi räätälöidä itselleen sopivaksi valitsemalla mieluiset harjoitukset liikuntavideoiden kokoelmasta.

 

 

3. Etäohjattu taukoliikunta

Salitreenin energiaa ja ammattilaisen otetta taukoliikuntaan kaipaavan kannattaa harkita etäohjattua liikuntaa. Näin asiantuntijan vetämä live-treeni voidaan tuoda työpaikalle tai kodin työpisteelle asti. Ohjatun liikunta- tai rentoutumisharjoituksen voi varata työporukalle viikoittaiseksi aktiviteetiksi, tai jokapäiväiseksi taukotoiminnaksi. Toistuva liikuntasessio voi olla myös hauska tapa tuoda työntekijät yhteen kotitoimistoistakin. Ohjattu treeni avaa myös mahdollisuuden saada ammattilaisen vinkkejä ja ideoita omaan treeniin.

Etäohjattua taukojumppaa tarjoaa esimerkiksi Fressin yrityspalvelut.

 

 

Aloita jo tänään!

Oikealla tauottamisella ja työn rytmittämisellä työn tulos paranee, ja arjen ongelmat tuntuvat helpommin lähestyttäviltä. Taukoliikuntaa kannattaa lähteä kokeilemaan työpaikalla mahdollisimman pian, ja katsoa mikä tapa sopii työympäristöön parhaiten.

Ota Cuckoo -taukoliikuntasovellus
14 päiväksi kokeiluun maksutta!

Blogi

Webinaari: Johtajaksi kasvaminen

Tässä webinaarissa Cuckoon CMO Tomi Kaukinen keskustelee Suomen menestyneimmän koripallovalmentajan Henrik Dettmannin kanssa johtajuudesta ja miten rooliin voi kasvaa.

Read More »
Blogi

Henkilöstön työkyky – ennakoi ja varaudu

Tässä webinaarissa Cuckoon CMO Tomi Kaukinen sekä LähiTapiolan asiantuntijat Noora Niemi ja Tuomo Mikolanniemi keskustelevat ajankohtaisista työkyvyn ylläpitämisen haasteista ja työkykyä uhkaavista asioista.

Read More »