Cuckoo blogi

Töihin paluu ahdistaa: 4 vinkkiä lomalta paluuseen

Töihin paluu on toisille helpompaa ja toisille haastavampaa aikaa. Loma-ajan rentous ja hyvän fiiliksen vaikutus voi jatkua toisilla pitkällekin syksyyn. Se edellyttää, että työntekijä on päässyt irtaantumaan työstressistä kunnolla, kiireen tuntu on hävinnyt sekä suorittamisen tunteesta on päästy eroon. Jotta fiilis jatkuisi mahdollisimman pitkään töihin paluun jälkeen, sinun tulee tehdä hieman töitä sen eteen. (kts. kirjoituksen lopussa olevat vinkit).

Loman jälkeen saattaa tuntua kuitenkin siltä, että voisi jatkaa ihanaa oleilua, reissailua ja lomafiilistelyä, vaikka toiset neljä viikkoa. Työhön paluu hieman ahdistaa ja eikä millään haluaisi päästää irti mukavasta kesälomasta. Jotkut taas ovat sitä mieltä, että on mahtavaa aloittaa arki sekä päästä uudelleen kiinni rutiineihin. Joka tapauksessa, pitkän tauon jälkeen, töihin paluu ei ole yksiselitteinen.

Töihin paluu voi olla haastavaa

Töihin paluu kulkee prosessin omaisesti

Prosessin aikana ihminen kokee niin haikeutta, luopumisen tunnetta, mahdollisia haasteita itsensä johtamisessa sekä uuden rytmin löytämisen vaikeutta arjen ja työn pyörityksen välillä. Tämän kaltaisten haasteiden kanssa kukaan ei ole yksin.

Tuntemukset ovat tavallisia pitkän loma-ajan jälkeen ja usein näihin auttaa esimerkiksi työkavereiden sosiaalinen tuki, loppu kesään sijoittuvat festarit, viikonloppu mökkeily tai jonkin uuden harrastuksen aloittaminen. Töissä kahvitauot ja vaikka päivällinen kollegojen kanssa saattaa helpottaa työhön paluun ahdistusta. Oman itsensä johtamisen voi aloittaa esimerkiksi uudella miellyttävällä projektilla ja arjen rutiinit kolahtavat usein kohdilleen parin viikon sisään.

Mitä jos ahdistus ei katoakaan?

Työhön paluu prosessi toimii tavallisesti yllä mainitun tavoin. Kaikilla tilanne ei mene näin luontevasti. Valitettavasti on monia, joka tuntevat töihin paluun paljon ahdistavampana, hermostuttavampana tai jopa pelottavana asiana.

Tilanne voi johtua monistakin eri asioista ja ne on otettava vakavasti. Työhön paluun epätavallisen ahdistuksen määrä saattaa kasvaa niin suureksi, että tilanne kärjistyy. Näihin tuntemuksiin ei kannata jäädä yksin vaan ehdottomasti ottaa yhteyttä työterveyteen tai terveyskeskukseen.

Ahdistunut olo saattaa johtua monistakin eri asioista. (Huom, Cuckoolaiset eivät ole asiantuntijoita tässä asiassa tai lääkereitä, joten seuraavat ovat ajatuksia tilanteesta tai osa on kokemuksen kautta jäänyt mieleen.) Kun tuntee huomattavaa ahdistuneisuutta tai pekoa, olisi hyvä hetkeksi pysähtyä ja miettiä miksi tuntee näitä asioita.

Töihin paluu kesäloman jälkeen

Miten töihin paluu vaikuttaa sinuun?

Kuuntele hetki itseäsi ja pohdi, johtuuko tilanne mahdollisesti työmotivaatiostasi, työn ja omien arvojen välisestä ristiriidasta, työpaikan sisäisistä ongelmista tai siitä, että itsellä on tunne, että olisi aika siirtyä uusiin haasteisiin. Joskus tilanne saattaa olla kiinni henkilökohtaisista huolista/ongelmista tai työuupumuksesta, jotka vievät todella paljon aikaa ja voimavaroja omasta energiavarastosta.

Jos tuntuu, että tilanne johtuu työpaikan sisäisistä asioista, keskusteleminen työjohtajan tai jopa työvaltuutetun kanssa saattaa avata solmuja. Jos olotila tuntuu olevan syvempi, niin asioihin usein auttaa keskustelu ulkopuolisen kanssa. Pääasia olisi se, että ei jää yksin ikävän olotilan kanssa. Avun kanssa tilanteiden muuttaminen sekä sitä uudella tavalla lähestyminen usein auttaa ja ahdingosta kykenee varmasti selviytymään.

Arki ei ole todellakaan ruusuilla tanssimista, mutta asioilla on aina tapana järjestyä. Muista kuunnella itseäsi ja keskity, mitä mielesti ja kehosi sinulle kertoo!

4. vinkkiä kesäfiiliksien jatkumoon

1. Muista työpäivän kaikki tauot. Loman palauttava vaikutus katoaa nopeaan, joten pidä huolta riittävistä tauoista, joiden aikana aivot pääsevät lepäämään. Tässä sinua auttaa Cuckoo-hyvinvointisovellus!

2.Tee yksi asia kerrallaan. Päätä, esim. että luet meilit vain tiettynä kellonaikana. Kannattaa myös tehdä päivän tärkein ja eniten vaativa työtehtävä heti työnpäivän alkaessa.

 

3.Syö kunnolla ja noudata säännöllistä ateriarytmiä. Käy lukemassa Hanna Partasen ateriavinkit.

4.Liiku niin työpäivän aikana kuin myös vapaa-ajalla. Liikunta auttaa stressinhallinnassa, virkistää mieltä ja auttaa palautumaan. Pyri löytämään itsellesi sopiva tapa liikkua.

5.Nuku riittävästi. Säännöllisen unirytmin löytäminen on tärkeää. Uni on ihmisen hyvinvoinnin peruspilareita ja tärkeää palautumisen kannalta.

Cuckoo tarjoaa työkalut lomalta paluuseen

Cuckoon tarkoitus on tehdä työskentelystä hauskempaa ja terveellisempää. Cuckoo on kokonaisvaltainen hyvinvointisovellus, josta löydät yli 400 fysioterapeutin suunnittelemaa taukoliikuntavideota. Saat Cuckoon avulla säännöllisesti muistutukset tauoista ja pääset pelaamaan leikkimielisesti kollegoitasi vastaan keräämällä taukoliikuntavideoista ansaittuja munia. Sen lisäksi tarjolla on myös kattava valikoima mindfulness-harjoituksia, joiden avulla pääset rentoutumaan keskellä hektisintä työpäivää. Cuckoota käyttää jo yli 300 Suomen johtavaa yrtitystä, joten miksi et sinäkin?  Lähde mukaan kokeiluun ja tee työpäivistäsi hauskempia!

Miten Cuckoo auttaisi sinua ja kollegoitasi työpäivien aktivoinnissa?

Cuckoon tiimi auttaa mielellään pohtimaan teille sopivaa pakettia ja aktivointia!

Jätä yhteystietosi alle niin saat lisätietoja Cuckoosta

Jättämällä yhteystietosi hyväksyt, että Cuckoo on yhteydessä sinuun ja voi käyttää yhteiystietoja markkinointitarkoituksiin.

Ei sitoumusta. Tietosi on meillä turvassa.