Cuckoo blog

Helppo, nopea ja tehokas – täydellinen taukojumppa!

Johdanto - taukojumppa

Täydellinen taukojumppa on helppo, nopea ja tehokas. Et tarvitse välineitä, varusteita, tiettyä vaatetusta tai ulkopuolista ohjausta. Aikaakin riittää vain muutama minuutti!

Löydät tulostettavat taukojumppaohjeet  ja havainnollistavat gifit jutun lopusta. Jatka siis lukemista!

Helppo

Täydellinen taukojumppa on yksinkertainen ja helppo – sen voi toteuttaa missä ja milloin vain! Esimerkiksi tulostimelle kävellessä voit tehdä varpaille nousuja ja vartalon kiertoja. Jopa istuessa paikallaan palaverissa voi pyöritellä hartioita tai venyttää niskaa. Näin helpoilla pienillä liikkeillä voit edistää verenkiertoa ja laittaa aineenvaihduntaa liikkeelle.

 

Taukojumppaa varten ei tarvitse varata mitään välineitä tai vaihtaa jumppavaatteita.

Nopea

Aikuisten liikuntasuosituksen ytimessä on tuttu suositus: 2,5h sykettä kohottavaa liikuntaa viikossa. Suositusta lähdetään usein suorittamaan työpäivän jälkeen salille tai lenkkipoluille. Tutkimusten mukaan reipaskaan liikunta työpäivän jälkeen ei kuitenkaan  riitä kompensoimaan istumisen aiheuttamia terveysriskejä, vaan kroppaa pitäisi aktivoida taukojumpalla työpäivän aikana. 

Uusista suosituksista on poistunut vaade vähintään 10 minuutin kestoisista liikkumishetkistä. Nykyään korostetaan entistä enemmän kevyttä liikuskelua ja paikallaanolon tauottamista, joita tulisi tehdä päivittäin – mitä useammin, sen parempi. Muutama minuutti kerrallaan riittää. 

Usko pois, täydellinen taukojumppa kestää vain muutaman minuutin.

Tehokas

Jo muutaman liikkeen taukojumppa voi olla hyvin tehokas – jos liikkeet on hyvin valittu. Tutkitusti jo muutaman minuutin taukojumpalla on merkittäviä hyötyjä mielen ja kehon hyvinvoinnille.

 

Alta löydät havainnollistavat gifit fysioterapeutti Sini Korhosen suunnittelemaan koko kehoa herättelevään taukojumppaan. Jokaista liikettä tehdään puoli minuuttia, joten aikaa ei mene yhteensä enempää kuin 2,5 minuuttia.

 

Lopussa myös tulostettavat kuvalliset ohjeet!

Täydellinen viiden liikkeen taukojumppa

 

 

 

 

1. Selän pyöristys ja rintarangan avaus

Kumarru rentona roikottaen ylävartaloa kohti lattiaa. Nouse ylös, vie kädet sivuille ja avaa rinta. Toista.

 

 

 

 

2. Varpaille nousu

Nosta kantapäät irti lattiasta ja nouse päkiöille. Laske kantapäät alas. Tee toistoja.

 

 

 

3. Kyljen venytys

Astu vasen jalka oikean jalan taakse ristiin. Nosta vasen käsi ylös. Taivuta kylkeä oikealle päin. Toista toiseen suuntaan.

 

 

 

 

4. Käsien sahaus

Kurkota vuorokäsin eteenpäin, jolloin vartaloon tulee kiertoliikettä.

 

 

 

5. Hartioiden pyörittely ja pumppaus

Pyöräytä hartioita muutaman kerran taakse ja eteen. Tee pumppaavaa liikettä nostamalla hartioita kohti korvia. Toista liikesarja.

 

 

 

 

 

 

Täydellinen taukojumppa - lataa ohjeet alta!

 

 

 

Lue lisää aiheesta

What can Cuckoo offer your team or company?

Read more and book a FREE demo with one of our superstars.