Cuckoo blog

Hybridityö – uhka vai mahdollisuus?

Mitä hybridityö on?

Hybridityö tarkoittaa työskentelymallia, jossa töitä tehdään sekä fyysisesti työpaikalla että etänä, esimerkiksi kotona. Mahdollisuus tehdä hybridityötä vaihtelee paljon organisaatiosta sekä työtehtävistä ja vastuualueista riippuen.

 

Yhä useammassa organisaatiossa ollaan siirrytty kokonaan etätöihin tai fyysisesti työpaikalla tehtävää työtä ja etätyötä yhdistelevään  hybridityöhön. Useissa organisaatioissa etätyöstä tai hybridimallista on tullut jo uusi  normaali ja vanhaan sataprosenttiseen toimistotyöhön tuskin palataan ainakaan lähitulevaisuudessa. 

Siksi kokosimme hybridityön oppaan, jossa esittelemme kahdeksan ideaa, joihin  panostamalla voidaan tukea hyvinvointia hybridityössä. Olemme koonneet hybridityöoppaaseen myös käytännöllisiä vinkkejä, joilla näitä ajatuksia voi lähteä viemään työarkeen.

Hybridityö - kaiken A ja O on yhteiset pelisäännöt

Jos hybridityöskentelyn säännöt eivät ole selkeät, voi tilanteen epävarmuus lisätä kuormituksen kokemusta. Siksi on erittäin tärkeää kirkastaa työyhteisön yhteiset pelisäännöt. Ainakin seuraavat perusasiat on hyvä käydä yhdessä läpi: 

 

  • Milloin ja missä työt tehdään?

 

  • Mitä viestintäkanavaa käytetään mihinkin tarkoitukseen?

 

  • Milloin tulee olla tavoitettavissa? 

Kehon ja mielen ergonomia kuntoon

Jotta hybridityö toimii mahdollisimman hyvin, on tärkeää varmistaa, että työnteon olosuhteet ovat kunnossa niin kotona kuin toimistollakin. Käykää läpi keinoja, joilla voitte tukea työn sujuvuutta ja työhyvinvoinnin edellytyksiä myös kotikonttorilla. Onko kaikilla toimivat yhteydet? Voitteko tukea ergonomisen etätyöpisteen hankinnassa? 

Etätyössä luontaisia taukoja ja liikettä tulee vähemmän, kun tulostimelle tai kokoushuoneeseen ei tarvitse kävellä. Ei ole myöskään yhdentekevää millaisia taukoja pitää. Istuma-asennossa somen surffaaminen ei virkistä kehoa eikä mieltä. Laadukas tauko auttaa hetkeksi irtautumaan työstä ja aktivoi kehoa ja mieltä. Voisitteko ehkä kannustaa työntekijöitä taukoliikuntaan esimerkiksi ottamalla käyttöön Cuckoon hyvinvointisovelluksen?

Kun mietitään työn ergonomiaa, usein tullaan ajatelleeksi ihmisen suhdetta toimintaympäristöönsä vain kehon näkökulmasta. Yhtä tärkeää olisi tarkastella myös kognitiivista ergonomiaa eli asiaa aivojen näkökulmasta. Kognitiivisen ergonomian tavoitteena on toiminnan tehokkuus, sujuvuus ja siten hyvinvoinnin lisääntyminen. Etätyössä viestejä ja ilmoituksia voi tulla toimistoarkea enemmän, joten on tarpeen järjestää aivoille työrauhaa. Hyvä puoli hybridityössä on se, että ympärillä pyörii vähemmän kollegoita, joten on helpompi määritellä itse milloin on yhteydenottojen tavoitettavissa.

Etänä mutta yhdessä

 

 

Hyvät (työ)kaverit ovat kuin tähtiä. Vaikka et aina näe heitä, tiedät heidän olevan siellä.

Kun olette yhtäkkiä fyysisesti kaukana työkavereista, jää myös luonnollinen rupattelu ja yhteisöllisyys vähemmälle. Sosiaaliset suhteet vaikuttavat hyvinvointiimme merkittävästi, joten niihin kannattaa panostaa tietoisesti. Voisitteko esimerkiksi järjestää viikottaisia etäkahvitteluja, joissa vaihdetaan kuulumisia rennosti? Myös esimerkiksi säännöllinen yhteinen taukojumppa videopalaverien yhteydessä on hyvä tapa auttaa lisätä luontevaa yhdessäoloa ja samalla varmistaa, että työtä tauotetaan.

Hybridityö voi toimia hyvinvointidatan avulla

Jotta työhyvinvoinnin toimenpiteiden toimivuudesta ja riittävyydestä saadaan varmuutta, on työhyvinvointia seurattava tiiviisti. Uudessa tai poikkeuksellisessa tilanteessa vuosittainen hyvinvointikysely voi tuottaa tietoa liian harvoin. Tiiviimmin tehtävä pulssikysely antaa reaaliaikaisempaa tietoa, jotta voitti reagoida nopeasti. Myös Cuckoon avulla voit saada ajantasaista dataa työntekijöiden hyvinvoinnista tukemaan hyvinvointijohtamista. Lue lisää täältä.

Hybridityö - lataa ilmainen opas!

Hybridityön opas sisältää paljon konkreettisia vinkkejä, joilla näitä ajatuksia voi lähteä viemään työarkeen.