Cuckoo blog

Istuminen ei oikeasti tapa – neljä faktaa istumisesta!

Jos teet päätetyötä, olet varmasti joskus kuullut harvinaisen synkällä tavalla raflaavan lausahduksen “Istuminen tappaa”. Taustalla on tietenkin hyvä ajatus tuoda tietoisuuteen istumisen haitat ja motivoida vähentämään istumista. Tämän kaltaisen pelottelun suosiosta ja laajasta käytöstä huolimatta tutkimusnäyttö (kts. esim tämä ) osoittaa, että se ei välttämättä ole paras tapa käyttäytymisen muuttamiseen tai tiedon ja tietoisuuden lisäämiseen. Korjataanpas siis heti alkuun tämä väärinkäsitys: istuminen ei tapa. 

1. Istuminen ei tapa

Istuminen ei tapa, mutta kuten kaikessa muussakin liikaa on liikaa. Ongelman ytimessä ei ole itse istuminen vaan liian pitkä yhtäjaksoinen istuminen. Aikuinen istuu, makaa tai seisoo paikoillaan yli kolme neljäsosaa valveillaoloajastaan. Aikuisen esimerkkiä ja passiivista elämäntapaa seuraten, niin tekevät nykyisin myös lapset ja nuoret. 

2. Paras työasento on seuraava asento

Istumisen totaalisen kieltämisen sijaan fiksumpaa olisi noudattaa Selkäliiton suositusta vaihtaa työskentelyasentoa puolen tunnin välein. Työn tekeminen istuen on siis ihan sallittua – kunhan muistat välillä nousta ylös jaloittelemaan. Tee työtä välillä seisten, käy viemässä roskat tai tee säännöllisesti taukojumppaa. 

Työskentelyasennon vaihtaminen puolen tunnin välein ja säännöllinen, oikeisiin lihaksiin ja nikamiin kohdistettu taukoliikunta, pitävät istumisesta rasittuneen vartalon tasapainossa, virkeänä ja vetreänä. Istuttaessa reisilihaksissa ei ole juuri lainkaan toimintaa, joten jalkalihasten aktivointi on äärimmäisen tärkeää. Näin verenkierto tehostuu, aineenvaihdunta vilkastuu, lihakset kuormittuvat tasapuolisemmin ja tuki- ja liikuntaelimistö pysyy vetreänä

Tutkimusten mukaan jo kahden minuutin mittaisilla tauoilla on huomattu suotuisia verenkierrollisia terveysvaikutuksia.

3. Taklaa istumisen haitat säännöllisillä tauoilla

Sosiaali- ja terveysministeriön kansallisten suositusten mukaan istumista pitäisi pyrkiä vähentämään niin töissä, koulussa kuin vapaa-ajallakin. Pelkkä vapaa-ajan liikunta ei riitä kumoamaan istumisen haittoja, minkä vuoksi vartalo pitäisi pitää aktiivisena myös työpäivien aikana asennon vaihtelun ja säännöllisen taukoliikunnan avulla.

Alla olevassa kaaviossa olevat käyrät kuvaavat henkilön energiatasoja kolmessa eri skenaariossa:

 

Vihreä käyrä kuvaa henkilön päivää, jolloin hän istua kököttää paikoillaan.

 

Keltainen käyrä kuvaa päivää, jolloin henkilö on tehnyt aamulla pitkän ja rankan treenin, jonka jälkeen istahtaa koneen ääreen loppupäiväksi.

 

Pinkki käyrä kuvaa tilannetta, jossa henkilö pitää lyhyitä säännöllisiä taukoja päivän aikana. Kuten huomata saattaa viimeisessä skenaariossa energiatasot pysyvät tasaisen korkealla ja huomattavasti korkeammalla myös päivän päätteksi.

4. Uudenlaisia ratkaisuja tueksi

Istuminen 24/7 yhdistyy kiistatta moniin haittoihin: ongelmat tuki- ja liikuntaelimistölle, sydämelle ja verenkierrolle, ylipainon kertyminen, unen ja aineenvaihdunnan heikentyminen. Mitä jos kuitenkin sen sijaan, että listaamme kaikki istumisen haitat keskittyisimme ratkaisuihin? Millä tavoin voisimme tukea istumisen ja paikallaanolon vähentämistä kotona, koulussa ja työelämässä?

Cuckoo pyrkii olemaan juuri tällainen ratkaisu: mukana kulkeva virtuaalinen taukojumppapalvelu, jossa on ammattilaisten suunnittelemat, istumatyöhön kohdistetut liikkeet höystettynä pelillisellä otteella, joka motivoi tauottamaan.

Työn tauottaminen on tärkeää myös henkiselle hyvinvoinnille. Hetkellinen irtaantuminen työstä virkistää ajattelua ja vähentää päässä jyskyttävää stressiä. Cuckoo-taukoliikuntasovellus tarjoaa henkistä jumppaa kaipaaville myös mindfulness-harjoitteita. Tutkimusten mukaan tietoisen läsnäolon harjoittamisella on vaikutus työntekijöiden suorituskykyyn ja työtyytyväisyyteen.

 
 
 
 

New Cuckoo!

We renewed our brand and application - can't wait for you to try it!